** new ** - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

Dos چیست ؟ DDos چیست ؟

پنج شنبه 91/2/28
1:41 صبح
amirsaeedi

حمله تکذیب سرویس یا  Dos چیست ؟


Dos اختصار شده "Denial Of Service" و یک نوع حمله تخریبی برای از کار انداختن سیستم یک شرکت، سازمان و یا یک کاربر است

حملات Dos به دو نوع تقسیم میشوند که هر دو مخرب میباشند

حمله Dos توسط یک سیستم به سیستمی دیگر انجام میگیرد 

حمله Ddos (حملات توضیع شده) توسط چند یا چندین سیستم(گاه تا ده ها هزار ماشین)  به یک سیستم انجام میپذیرد که خطرناکترین نوع حملات تکذیب سرویس میباشد

 

 

با حملات Dos نمیتوان از سیستم دسترسی و یا به سیستم نفوذ کرد، بلکه هدف از کار انداختن سیستم مورد حمله میباشد، تا سرویس دهی سیستم قربانی انجام نپذیرد و از کار بیفتد

هدف و تخریب ها 

- ترافیک عظیمی به سوی شبکه قربانی فرستاده میشود تا جلوی ترافیک قانونی گرفته شود

- در این حملات سیستم بسیار کند شده و یا کاملا از کار می افتد

- اجازه استفاده قانونی سرویس گیرنده قطع خواهد شد

- ارتباط سرویس دهنده با سرویس گیرنده قطع خواهد شد و یا به شدت کند میشود

- در حملات DDos تخریب ها به صورت چشم گیری افزایش می یابد و سرویس دهنده به مدت چند روز خارج از سرویس میماند

- منابع سیستم صرف بار اضافی میشود و کار سرویس مختل میشود

حملات Dos اکثرا به دست افراد غیرحرفه ای و ناوارد انجام میپذیرد ولی اثرات آن کاملا مخرب میباشد، 

حملات Ddos عمدتا با باتنت انجام میپذیرد که به صورت کاملا حرفه ای و حساب شده انجام می شوند و خطرناکترین نوع این حملات میباشند، که بیشتر علیه شرکت ها و یا سازمان های عظیم انجام میپذیرد، و ردیابی آن کار بسیاری دشواری است، به همین علت بیشتر هدف های سیاسی یا رقابتی دارند.



تماشای زنده تلوزیون در گوگل کروم

پنج شنبه 91/2/28
1:10 صبح
amirsaeedi

تماشای زنده تلوزیون در گوگل کروم

شاید در میان این همه تکنولوژی های جدید و نو ظهور، تلوزیون زیاد به چشم نیاد اما باید قبول کنیم که هنوز تماشای تلوزیون یکی از فعالیت های ما در طول روز ممکنه باشه .مشکلی که شاید اغلب ما هنگام تماشای تلوزیون داریم عدم تمرکز و درگیر بودن بخشی از ذهنمان به اینترنت است .حالا تصور کنید که در حال تماشای تلوزیون در کامپیوتر خود هستید و همزمان می توانید هم به گشت و گذار در اینترنت بپردازید و هم برنامه مورد علاقه خود را دنبال کنید (البته منظورم از تلوزیون این چند تا کانال صدا و سیمای خودمون نیست! )

شما با یک افزونه کوچک به نام TV Chrome می توانید نزدیک به 2780 شبکه تلوزیونی را بصورت زنده و رایگان در Google Chrome ببینید.این شبکه ها به تفکیک کشور و نوع هم دسته بندی شده اند و این لیست مرتبا آپدیت می شود.

تولبار تماشای تلوزیون در فایرفاکس هم از دیگران کارهای این Developer هست .

این افزونه را می توانید از اینجا دانلود کنید. بعد از نصب افزونه ، یک ایکون کوچک در انتهای نوار آدرس شما در گوگل کروم ایجاد می شود .با کلیک بروی آیکون لیست شبکه ها به نمایش در می آید .

 

با کلید به روی هر شبکه یک pop-up باز می شود و شبکه مورد نظر به نمایش در می آید ، همچنین قابلیت تماشای Fullscreen هم هست ، علاوه بر این شما می توانید همزمان چند کانال مختلف را ببینید.البته پهنای باند مصرفی شبکه ها با هم متفاوت است .

tv-chrome

به نظر میرسه این یکی از بهترین راه های تماشای تلوزیون بصورت آنلاین هست که هم رایگان می باشد هم ساده .

اگر شما هم راه دیگه ای برای تماشای تلوزیون به صورت آنلاین دارید در بخش نظرات بیان کنید



8 دلیل برتری آندروید در مقایسه با آیفون

پنج شنبه 91/2/28
1:7 صبح
amirsaeedi

8 دلیل برتری آندروید در مقایسه با آیفون

زمانی که آندروید با گوشی رؤیایی HTC (نکسیوس وان گوگل) در مهر 88 آغاز به کار کرد ، این گوش iPhone Killer نام گذاری شد .اگرچه این گوشی نتوانست بکلی آیفون را نابود کند اما این اولین قدم ِیک انقلاب برضد آیفون بود.پلتفرم اولیه آندروید در چندین مرحله حتی جای iPhone OS را نیز گرفت ، اما آندروید یک سری از کارایی های کلیدی که آیفون میتوانست فراهم کند را کم داشت.بعد از این اتفاق ، آندروید رشد کرد ، نه در زمینه کارایی هایی مشابه آیفون ، بلکه بهترین مورد رشد آندروید وجود گوشی های مختلف آندرویدی در فروشگاهها می باشد که نشان از موفق بودن این پلتفرم می دهد .آیفون هم اکنون با فقط یک گوشی یا یک برند رقابت نمی کند ، بلکه با پلتفرمی رقابت می کند که هزاران تلفن همراه را به بازار روانه خواهد کرد.

در زیر 8 دلیل برتری آندروید به آیفون شرح داده می شود:
 

1 . اجرای برنامه های مختلف بطور همزمان در آندروید

Multitasking in Android

آندروید از ورژن 1?0 قابلیت اجرای برنامه ها بطور همزمان را داشت ، صرف نظر از آنکه این برنامه ها از برنامه های سیستمی گوشی باشند یا از فروشگاه آندروید.اما مولتی تسکینگ در آیفون به غیر از iPhone 4 بسیار محدود است .کاربران آندروید از این تفاوت بسیار بهره می برند،آنها می توانند درحالی که notification ها را دریافت می کنند،به موزیک هم گوش دهند و یا حتی اطلاعات GPS را ذخیره کنند.مشکل مولتی تسکنیگ در آیفون 4 تا حدودی برطرف شده و به کاربران اجازه می دهد چند برنامه را بطور همزمان اجرا کنند.اما قابلیت مولتی تسکنیگ در آندروید از همان ورژن اولیه بوده و هست !

2 . آندروید اطلاعات را در صفحه Home شما نشان می دهد

یکی از خاصیت های کلیدی آندروید قابلیت شخصی سازی صفحه Home با نگهداری ویجت ها در صفحه اصلی گوشی است که همیشه در دسترس و همیشه قابل رویت هستند (بدون اجرای هیچ برنامه ی ابتدایی).برای هر app که در Android Marketplace وجود دارد یک ویجت هم موجود است ،از گوش دادن موسیقی گرفته تا چک کردن آب و هوا و دسترسی به فیس بوک.در حالی که کاربران آیفون مجبورند در لیست برنامه های خود دنبال برنامه مورد نظر بگردند و با یک ضربه کوچک آن را اجرا کنند.برای مثال اگر شما خواسته باشید پیش بینی آب و هوا را چک کنید ،باید اول این app را پیدا کنید ،اجرا کنید و سپس صبر کنید تا Load شود.اما با آندروید تمام این اطلاعات با یک ضربه کوچک انگشت روی صفحه Home شما مستقیم نمایش داده می شود .

3 . آندروید فروشگاه نرم افزاری بهتری دارد

این درست است که App Store بیشتر از 180?000 برنامه دارد در حالی که این تعداد برای فروشگاه آندروید فقط 50?000 است .اما آندروید به سرعت در حال رشد است و پتانسیل برتری به App Store آیفون را دارد .آندروید یک برتری دیگر نیز دارد :یک فروشگاه کاملا باز و آزاد .

اپل هر هفته نزدیک به 10?000 برنامه جدید دریافت می کند،هنوز خیلی از app ها در حالت overlook قرار دارند شاید خیلی ساده هستند و یا به دلیل وجود برنامه ای مشابه در App Store .اما فروشگاه آندروید کاملا توسط مصرف کنندگان گردانده می شود.بنابراین بهترین app ، یکی از بهترین برنامه های موفق هست نه اینکه اولین و تنهاترین در فروشگاه.به علاوه ،فروشگاه آندروید برنامه های خود را سانسور نمی کند .

4 . آندروید به شما اطلاع رسانی بهتری می دهد

آیفون با notification ها مقداری دردسر برای کاربران خود دارد .زیرا منحصر به pop-up notifications است و فقط میتواند یک اطلاع رسانی داشته باشد زیرا فاقد مولتی تسکینگ است (البته در مورد آیفون 4 حتما این مشکل برطرف شده است ! ) ، برنامه ها باید باز باشند تا notification بدهند .در سوی دیگر ، آندروید ، اطلاع رسانی مناسب و راحتی دارد که با نمایش یک آیکون از هر برنامه که شما باز گذاشته اید این notification ها را نمایش می دهد .notification ها می توانند با کشیدن به سمت پایین برای جزئیات بیشتر نمایش داده شوند.آندروید همچنین به Developer ها اجازه می دهد جزئیات notification ها را از صفحه قفل شده گوشی نیز نمایش دهند ، این موضوع در آیفون فقط با برنامه های بومی خود گوشی قابل اجرا است .

5 . آندروید به شما اجازه انتخاب سخت افزارتان را می دهد

کاربران اپل گزینه های انتخابی زیادی ندارد .آنها می توانند بین سفید و مشکی یک رنگ را انتخاب کنند ( که فعلا آیفون 4 سفید موجود نیست ) و همچنین می توانند بین آیفون 16 گیگ و یا 32 گیگ با توجه به بودجه خود یکی را بخرند.علاوه بر این ، در مواری دیگر شما حق هیچ گونه انتخاب ندارید:نمایشگر 3?5 اینچی،صفحه نمایش با اندازه 320×480 پیکسل ، 256MB رم و پردازنده 600MHz .که البته در آیفون 4 سایز صفحه نمایش 960×960 پیکسل و پردازنده به 1 GHz ارتقاء یافته است .اما به این دلیل که آندروید یک پلتفرم باز است کارخانه ها در استفاده از این پلتفرم با قطعات مختلف آزادی عمل بسیاری دارند.مثل نکسیوس وان (با نمایشگر 3?7 اینچی ، 512MB رم و پردازنده 1GHZ ) یا Motorola Droid که keypad فیزیکی دارد . گزینه های انتخابی متنوعی با برندهای مختلف برای کاربران آندروید وجود دارد .

6 . آندروید به شما اجازه می دهد تنظیمات خود را سریع تر عوض کنید

اسمارت فون ها در طی سال های اخیر دارای کارایی های خیلی زیادی شده اند : Wi-Fi ، GPS ، 4G ، صفحه کلید مجازی و غیره . با تمام این امکانات خوب و لازم شرکت ها زیاد روی مدت استفاده باتری مانور نمی دهند البته مطلبی هم چند روز پیش در اینجا راجع به مشکلات باتری آیفون 4 خواندم . دارندگان این گوشی ها بهتر است از امکاناتی مثل Wi-Fi یا 3G زمانی استفاده کنند که به آن نیاز دارند.کاربران آیفون کم و بیش باید همیشه دور و بر System Settings گوشی باشند مثلا موقع استفاده از اینترنت یا بلوتوث .اما آندروید به شما این امکان را می دهد که با استفاده از ویجت ها مستقیم از صفحه اصلی گوشی تنظیمات گوشی را تغیر دهید ( البته با Shortcut هایی که شما می توانیم از تنظیمات گوشی خود در صفحه اصلی بگذارید ) .

7 . هماهنگی آندروید با شبکه های اجتماعی و گوگل

با اسمارت فون ها زندگی آنلاین ما بیشتر می شود . ما می توانیم ایمیل بزنیم ، عکسهایمان را در فلیکر بفرستیم ،تلوزیون ببینیم ، از Google Docs به عنوان میزبانی برای اسناد خود استفاده کنیم ،فیس بوک و توییتر هم همیشه به راحتی در دسترس هستند .آندروید توانایی یکی کردن تمام این فعالیت ها را دارد .اکانت Gmail شما بصورت خودکار با گوشی شما sync می شود . عکس هایی که با گوشی خود می گیرید به صورت خودکار در فلیکر آپلود خواهد شد .گوشی شما حتی می تواند به اکانت فیس بوکتان لینک شود و شما می تواند Contact گوشی را با دوستان فیس بوکتان Sync نمایید و اطلاعاتی مثل عکس پروفایل ، آدرس ایمیل و شماره تلفن های آنها را داشته باشید .این امکان در آیفون با نرم افزارهای 3rd Party فقط قابل اجراست .

8 . قیمت های مناسب و متنوع آندروید

یکی از مهمترین نکات برای خرید گوشی قیمت آن است .در حال حاضر اگر شما یک آیفون 4 خواسته باشید باید نزدیک 2 میلیون تومان بودجه خود را صرف خرید آن کنید و اگر به آیفون 3gs قانع باشید هم حدود 800 هزار تا 900 هزار تومان باید پول بدهید .اما چون آندروید یک پلتفرم متن باز است قیمت های بسیار مناسب و متنوعی برای کاربران خود دارد .

نظر شما در مورد این مقایسه چیست ؟ آیا مواردی در آیفون هست که موجب برتری اون نسبت به گوشی های آندروید باشه؟



Journal Impact Factors

پنج شنبه 91/2/28
12:57 صبح
amirsaeedi
Journal Impact Factors

Journal Impact Factor is from Journal Citation Report (JCR), a product of Thomson ISI (Institute for Scientific Information). JCR provides quantitative tools for evaluating journals. The impact factor is one of these; it is a measure of the frequency with which the "average article" in a journal has been cited in a given period of time.

The impact factor for a journal is calculated based on a three-year period, and can be considered to be the average number of times published papers are cited up to two years after publication. For example, the impact factor 2012 for a journal would be calculated as follows:

A = the number of times articles published in 2010-2011 were cited in indexed journals during 2012

B = the number of articles, reviews, proceedings or notes published in 2010-2011

impact factor 2012 = A/B

(note that the impact factor 2011 will be actually published in 2012, because it could not be calculated until all of the 2011 publications had been received. Impact factor 2012 will be published in 2013)

Impact factor of Nature, Science and Cell journals can be found on their journal websites.

 


The lists of Impact Factors have been removed from this site due to copy right violations. Science Watch provides ranking and impact factor for selective journals. The list is located here:
http://www.sciencegateway.org/rank/index.html

MIT Biology Hyertextbook
Cell Biology Protocols
BioReference


یادگیری بیش از 1200 لغت رشته کامپیوتر در 40 روز

چهارشنبه 91/2/27
2:8 صبح
amirsaeedi

با نام و یاد خدا و با سلام

یک روش یادگیری لغات مرور هر روز آن است که این روش برای من جواب داده ،امیدوارم برای شما هم جواب بده. از امروز شروع کنید. لغاتی که در سایت قرار میدهیم را بطور پیوسته 40 روز دنبال کنید و بخوانید واقعا جواب میده شما هم امتحان کنید، مخصوصا داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد آزاد که امتحانشون آخرای اردیبهشت ماه هست.

این لغات، از متون آزمون های کارشناسی ارشد دولتی و آزاد رشته های کامپیوتر وIT  ، ترجمه ها و کتاب آقای مقسمی گردآوری شده است.

در این روش به این صورت عمل می کنیم که یک دفترچه برداشته و لغات هرروز را در آن می نویسید یعنی لغات روز اول رو که نوشتین همون روز اونارو چند بار میخونین تا تو ذهنتون بمونه ؛ روز دوم، باید لغات روز اول رو مرور کرده و شروع به حفظ کردن لغات روز دوم کنید و روز سوم، باید لغات روز اول و دوم رو مرور کرده و بعد لغات روز سوم رو حفظ کنید و به همین روش بصورت لایتنری به جلو میریم. این نکته یادتون باشه که لغات هر روز رو یاد بگیرین که اگه یک روز یادتون بره باید دو روز رو باهم حفظ کنید. این کار هر روز بیش از 30 دقیقه وقت نمیگیره و در روزهای 20ام به بعد یک ساعت و در روزهای آخر به خاطر مرور روزهای قبلی تا یک و نیم ساعت طول میکشه ولی بعد 40 روز میبینین که بیش از 1200 لغت رو حفظ کرده اید.

انشاا… 40 روز بطور پیوسته در خدمت شما هستیم شما هم با ما همراه باشید.

نیم ساعت زیاد وقت نمیبره ، با ما همرا ه باشید و لغات هر روز رو با لغات روزهای قبلی مرور کنید.

نظرات و پیشنهادات یادتون نره!

این هم از لغات روز بیستم که میتونید دانلود کنید: لغات رو ز بیستم ( لغات تخصصی کامپیوتر) (17



مفاهیم: انرژی هستهای چیست؟

چهارشنبه 91/2/27
1:44 صبح
amirsaeedi
اگر در گذشته بحران غذا و یا بحران آب آشامیدنی حیات بشر را به خطر می‌انداخت، امروزه کارشناسان بر این اعتقادند که بحران‌آینده که حیات بشریت را تهدید می‌کند، بحران انرژی است

حیات بشر امروزی به طور مستقیم و غیرمستقیم به‌منابع مختلف انرژی مانند نفت و گاز و زغال سنگ و ... وابسته است و تصور زندگی بدون دسترسی به این منابع، دشوار و حتی غیرممکن است.

از طرفی، گذشت سریع زمان، این زنگ خطر را بلندتر و واضح تر به گوش می‌رساند که منابع انرژی تجدیدناپذیر در حال پایان است، بنابر این ضرورت کشف و استفاده از منابع انرژی نو بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

انرژی هسته‌ای از جمله مطمئن‌ترین و پاک‌ترین انرژی‌هایی است که می‌تواند کمبود و حتی خلاء انرژی‌های فسیلی را جبران کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با درک ضرورت استفاده از این انرژی مدرن، در جهت دستیابی به آن برای تولید برق کوششی بی‌وقفه و خستگی ناپذیر را آغاز کرده است.

برای تولیدبرق، روش‌های مختلفی وجود دارد که ازآن جمله می‌توان نیروگاه‌های آبی، بادی، خورشیدی، جزر و مد، ژئوترمال ( زمین گرمایی ) حرارتی و هسته‌ای را نام برد.

در نیروگاه حرارتی از سوزاندن منابع اولیه انرژی مانند زغال سنگ،نفت یا گاز، حرارت تولید می‌شود و حرارت تولید شده در دیگ بخار، آب را تبخیر می‌کند. بخارحاصله بعد از به چرخش در آوردن توربین در چکالنده، به آب تبدیل می‌شود و دوباره به دیگ بخار بر می‌گردد. چرخش توربین منجر به‌چرخش محور مولد برق شده و نیروی برق تولید می‌شود.

چگونگی تولید برق در نیروگاه هسته‌ای

در نیروگاه‌های هسته‌ای پس از شکاف هسته، انرژی هسته‌ای به صورت حرارت آزاد می‌شود. از حرارت حاصله همانند نیروگاه‌های حرارتی می‌توان برای تولید برق استفاده کرد.

یک نیروگاه هسته‌ای در اصل مانند یک نیروگاه فسیلی (حرارتی) کارمی‌کند، با این تفاوت که در نیروگاه اتمی، حرارت از سوزاندن زغال سنگ، نفت و یا گاز ایجاد نمی‌شود، بلکه از راه شکاف هسته اتم تولید می‌شود.

جریان آب، این حرارت را به مولد بخار که درآن آب به‌بخار تبدیل می‌شود، از مدار اول منتقل می‌کند و بخار حاصله، توربین و در نتیجه مولد برق را به گردش در می‌آورد و سپس در چگالنده به آب تبدیل می‌شود. این آب در مدار دوم دوباره به مولد بخار برگردانده می‌شود و حرارت پس داده شده ، هنگام تبدیل بخار به آب در چگالنده، به وسیله آب خنک‌کننده در مدار سوم جذب و خارج می‌شود.

نیروگاه‌های اتمی انواع مختلفی دارند. یکی از پیشرفته‌ترین آنها نیروگاه اتمی با راکتور آب تحت فشار است.

برق تولیدشده در نیروگاه اتمی پس ازافزایش ولتاژ، درترانس‌های افزاینده، توسط خطوط انتقال فشار قوی به محل‌های مصرف منتقل می‌شود، در آنجا به وسیله ترانس‌های کاهنده، ولتاژ تا حد لازم کاهش می‌یابد و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.این افزایش و کاهش ولتاژ به علت کم کردن تلفات در خطوط انتقال برق است.

نیروگاه هسته‌ای و شیرین‌سازی آب شور

نیروگاه اتمی علاوه بر تولید برق ، فواید و کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله شیرین‌سازی آب شور دریا است. می توان به هر واحد نیروگاه اتمی هزار مگاواتی، یک واحد شیرین‌سازی آب شور به ظرفیت ? 100?هزار متر مکعب در روز متصل کرد و آب شور از دریا به وسیله پمپ به واحد شیرین-سازی آب شور هدایت کرد.

در این واحد، از حرارت تولید شده به وسیله راکتور برای تقطیر کردن آب استفاده می‌شود. آب تقطیرشده پس از طی مراحلی به‌آب آشامیدنی تبدیل می‌شود.

مایعات زاید دوباره به دریا برگردانده شده، آب آشامیدنی وارد ش

بکه توزیع می‌شود. آب شیرین حاصله برای مصارف کشاورزی، شهری و صنعتی قابل استفاده است.

اورانیوم و نقش آن در نیروگاه هسته‌ای

هسته اتم از ذراتی به نام "پروتون" و "نوترون" تشکیل شده است. پروتون بارالکتریکی مثبت دارد و مقدار آن برابر با بار منفی الکترون است در حالی که نوترون دارای بار الکترویکی نیست و به عبارت دیگر خنثی است.

پروتون‌ها و نوترون‌ها به وسیله نوعی انرژی اتصالی درکنار هم قرار گرفته، انرژی آزادشده به صورت حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اورانیوم نیز ازعناصر سنگین به‌شمار می‌رود و دارای انرژی اتصالی بسیار زیادی است. مقدار انرژی آزاد شده هنگام شکافت هسته اورانیوم بسیار زیاد است و به این منظور، از اورانیوم برای سوخت راکتور اتمی استفاده می‌شود.

برای مقایسه، مقدار انرژی اورانیوم موجود درراکتور نیروگاه اتمی بوشهر (? 80?تن) برابر است با مقدار انرژی موجود در ? 17?میلیون بشکه نفت خام.

در مقیاس کوچک، انرژی حاصل از سوزاندن یک قرص سوخت ? 12?گرمی اورانیوم معادل انرژی حاصل از سوختن یک تن زغال سنگ، دو ونیم تن چوب و ? 17?هزار فوت مکعب گاز طبیعی است.

در نیروگاه اتمی بوشهر، تعداد ? 163?مجتمع سوخت داخل محفظه تحت فشار راکتور قرار داده می‌شود که هسته مرکزی راکتور را تشکیل می‌دهد و حرارت ایجاد شده در نتیجه شکافت هسته، آب را به بخار تبدیل می‌کند و بخار حاصله توربین را به حرکت در می‌آورد و توربین مولد را می‌چرخاند و نیروی برق تولید می‌شود.

در اورانیوم که سوخت نیروگاه اتمی است، انرژی به صورت مهار شده وجود دارد. این انرژی پس از شکافت هسته آزاد شده، به شکل انرژی حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سووال برای برخی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان یک هسته اتم را که بسیار کوچک تر از یک دانه شن است، شکافت؟

نوترون قادر به برخورد مستقیم با هسته اتم است و پس از جذب شدن به وسیله هسته اتم، آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند. پاره‌های حاصل ازشکافت، با انرژی زیاد جدا شده،در نتیجه انرژی حرارتی آزاد می‌شود.

همچنین با شکافت هسته، حدود سه نوترون آزاد می‌شود که هر کدام می‌تواند هسته دیگری را بشکافند.

با ازدیاد نوترون، هسته‌های بیشتری شکافته شده، نوترون‌های بیشتری آزاد می‌شوند و در نتیجه، واکنش زنجیره‌ای آغاز می‌شود. هرچه‌تعداد هسته‌ای شکافته شده بیشتر باشد، به همان نسبت حرارت بیشتری آزاد می‌شود.

از حرارت تولید شده می‌توان برای تولید بخار و درنتیجه گردش توربین‌ها استفاده کرد.هنگام بهره برداری از یک نیروگاه اتمی، پسمان‌های پرتوزا به صورت گاز مایع و جامد به وجود می‌آیند.


مهار پرتوهای هسته‌ای 

برای حفاظت محیط زیست بایستی مقدار مواد پرتوزایی که وارد محیط می‌شود، کمتر از مقدار تعیین شده باشد.

در نیروگاه اتمی، ساختمان راکتور و تاسیسات جانبی آن تحت کنترل هستند و مواد پرتوزا فقط در قسمت‌های کنترل شده تولید می‌شوند.

به منظور کاهش مقدار پرتوزایی، مواد گازی شکل مانند گازهایی که از آب خنک‌کننده مدار اول متصاعد می‌شوند ، آن را از فیلترهای زغالی گذرانده، یا این که برای مدت طولانی در ظروف مخصوص نگهداری می‌کنند. علت آن این است که گذشت زمان، اثر پرتوزایی را کاهش می‌دهد.

وقتی مقدارپرتوزایی این گازها از مقدار معینی کمتر باشد، آن‌ها را رقیق کرده،از طریق دودکش به فضا می‌فرستند و هوای آلوده به مواد پرتوزا در اتاق‌های قسمت تحت کنترل، بعد از این که توسط فیلترهای مخصوص تصفیه شد، به وسیله دودکش به فضا فرستاده می‌شود.

مایعات زاید پرتوزا ، جمع آوری شده و به‌طور موقت نگه داری می‌شوند و در مرحله‌بعد، این مایعات تبخیرشده و مواد جامد پرتوزا به‌جای می‌ماند.آب تصفیه شده به دریا برگردانده می‌شود و با مواد به جای مانده، طبق قوانین وضع شده عمل می‌شود.

مواد پرتوزای جامد مانند، مجتمع‌های سوخت کارکرده را در داخل محفظه‌های ضد ضربه و ضد حریق از نیروگاه خارج می‌کنند. مواد جامد پرتوزای دیگر مانند فیلترها، پوشاک و وسایل نظافت در داخل بشکه‌هایی بسته بندی شده و طبق قوانین موجود با آن‌ها عمل می‌شود.

برای اطمینان یافتن از این که مقدار پرتوزایی تمام مواد خارج شده از قسمت تحت کنترل برای محیط زیست بی‌ضرر است، به طور دایم مقدار پرتوزایی مایعات، گازها و جامدات زاید اندازه‌گیری می‌شود.

در زمان بهره برداری از نیروگاه، محیط اطراف آن از نظر پرتوزایی، پیوسته کنترل می‌شود.

در برنامه ریزی، طراحی، احداث و بهره برداری نیروگاه‌های اتمی، به مسایل ایمنی توجه ویژه‌ای می‌شود.حصارها و سیستم‌های ایمنی خودکار حتی در زمانی که بزرگترین حادثه قابل پیش بینی اتفاق بیافتد، از بروز هر گونه اثر نامطلوب به روی کارکنان و محیط جلوگیری می‌کند.

از آغاز عملیات برنامه ریزی و طراحی، دانشمندان و متخصصان اطمینان حاصل می‌کنند که می‌توانند حتی نادرترین حادثه و عواقب مربوط به آن را کنترل کنند، مانند زمین لرزه و ...

اجزای هر سیستم به طور منظم آزمایش می‌شوند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.نیروگاه اتمی در حال حاضر از ایمن‌ترین تاسیسات صنعتی است. 

حصار ایمنی در نیروگاه اتمی 

-درصد بسیاری از مواد پرتوزای تولید شده در اثر شکافت هسته در داخل شبکه کریستالی سوخت هسته‌ای باقی می‌ماند و حصار یک، درون حصار دو قرار دارد.

- لوله‌های ضد فشار و ضد نشت که از نوعی آلیاژ زیر کونیوم ساخته شده، قرص‌های سوخت را در برگرفته و از خروج مواد پرتوزای حاصله، ازشکافت هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

- محفظه تحت فشار راکتور که از قطعات فولادی تهیه شده، حصاری تشکیل می‌دهد که در مقابل فشار حرارت و پرتو کاملا مقاوم است.

- حفاظ بیولوژیکی که بیشتر از یک متر ضخامت دارد و از بتن مسلح ساخته شده، حفاظی در مقابل پرتوهای خارج شده از محفظه تحت فشار راکتور می‌باشد.

- کره ایمنی فولادی تمام سیستم‌های هسته‌ای راکه حاوی مواد رادیو اکتیو است در بر می‌گیرد و این حفاظ حتی در زمان وقوع خطرناک‌ترین حوادث، از خروج مواد پرتوزا جلوگیری می‌کند.

- ساختمان راکتور که از بتن مسلح با ضخامت حدود دو متر ساخته شده است، حفاظی در مقابل عوامل خارجی محسوب می‌شود.


میزان مجاز پرتو هسته‌ای

بر اساس قوانین وضع شده، مقدار پرتوی مجاز در مجاورت نیروگاه‌های اتمی حداکثر برابر با ? 1/5?میلی زیورت نام دارد.

انسان، حیوانات و گیاهان همواره به طور طبیعی مقداری پرتو دریافت می‌کنند و این مقدار در ایران به طور متوسط در حدود ? 1/5?میلی زیورت در سال است.

مقدار پرتو دریافتی از یک نیروگاه در مدت زمان یک سال بهره برداری، کمتر از یک درصد مقدار پرتو دریافت شده از طبیعت است.

در یک ساعت پرواز با هواپیما، مقدار پرتو دریافت شده، تقریبا برابر با مقدار پرتو دریافتی طی یک سال سکونت در نزدیکی نیروگاه اتمی است.

در پزشکی و به خصوص رادیوگرافی، از منابع پرتوزا استفاده می‌شود. همچنین تلویزیون و رنگ‌های شب نما مقداری پرتو ایجاد می‌کنند.


شیوه جدید پیش روی بشر برای تولید برق و همجوشی هسته‌ای

واکنش شکافت هسته اتم باعث تولید گرما شده، از این گرما برای تولید بخار استفاده می‌شود.بخار تولید شده با چرخاندن پره‌های توربین، برق تولید می‌کند.

مدتی است که متخصصان این رشته به فکر ساخت راکتورهایی افتاده‌اند که در آن به جای شکافت هسته‌ای اتم (فیسیون)، از روش ترکیب اتم‌ها (فوزین یا همجوشی) استفاده می‌شود.این واکنش همان اتفاقی است که در خورشید و ستارگان می‌افتد و انرژی آن‌ها را تامین می‌کند.

تاکنون از این روش در بمب‌های هیدروژنی استفاده شده و با وجود پیشرفت‌های فنی، هنوز نیروگاه همجوشی ساخته نشده است. کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه، ژاپن و آلمان طراحی و ساخت یک نیروگاه همجوشی در خاک فرانسه را به نام "پروژه ایتر" (اینترنشنال ترمویا) آغاز کرده‌اند و امیدوارند که در دهه‌های بعد این نیروگاه‌ها جایگزین نیروگاه‌های فعلی شوند.

انرژی همجوشی به عنوان یک منبع انرژی، با توجه به سوخت مورد مصرف در این فرآیند که تقریبا در دنیا بی‌پایان است، راهی برای فرار از بحران انرژی در سال‌های آینده محسوب می‌شود.

به علاوه، این انرژی از لحاظ زیست محیطی، کمترین آسیب را به طبیعت وارد می‌کند و همچون شکافت هسته‌ای، زباله‌هایی با عمر طولانی از خود به جای نمی‌گذارد.

در روش همجوشی، اتم‌های دوتریو و تریتیوم (دو ایزوتوپ هیدروژن) در شرایط مناسب با یکدیگر ترکیب شده، اتم سنگین‌تری به نام هلیوم تولید می‌کند.

در این فرآیند همچنین ذره نوترون و مقدار زیادی حرارت تولید می‌شود و از این حرارت برای گرم کردن آب و تبدیل آن به بخار استفاده می‌شود.

بخار تولید شده، پره‌های توربین را می‌چرخاند و در نهایت باعث تولید برق می‌شود.



پیامبر

چهارشنبه 91/2/27
1:33 صبح
amirsaeedi

اگر من پیامبر بودم

بچه ها را شاد میکردم

نه بهشت وعده میدادم

نه از جهنم میترساندم

اندیشیدن را می آموختم

انسان بودن را..

چارلی چاپلین



یک حقیقت.........

یکشنبه 91/2/17
11:23 عصر
amirsaeedi

مدیر: خانم اگه میخوای اسم پسرت رو بنویسی باید صدو پنجاه هزار تومن بریزی به حساب همیاری…

 

زن : مگه اینجا مدرسه دولتی نیست !؟
مدیر : اگه دولتی نبود که می گفتم یک میلیون تومن بریز!
زن : آقا آخه مدارس دولتی نباید شهریه بگیرن ؟!
مدیر : این که شهریه نیست اسمش همیاریه !!!
زن : اسمش هر چی هست. تلویزیون گفته به همه مدارس بخشنامه شده که مدارس دولتی هیچگونه وجهی نمیتونن دریافت کنن.
مدیر : خب برو اسم بچت را تو تلویزیون بنویس!! اینقدر هم وقت منو نگیر…
زن : آقای مدیر من دو تا بچه یتیم دارم! آخه از کجا بیارم ؟!!
مدیر : خانم محترم! وقتی وارد اینجا شدی رو تابلوش نوشته بود یتیم خونه یا مدرسه؟! آقای مستخدم، این خانم رو به بیرون راهنمایی کن …!!!


....

 

زن با چشمهای پر اشک منتظر اتوبوس واحد بود، اتومبیل مدل بالائی ترمز کرد و زن سوار شد …
روزنامه ای که روی صندلی جا مانده بود رو برداشت و بهش خیره شد:
کمیته مبارزه با فقر در جلسه امروز …
ستاد مبارزه با بیسوادی …
تیتر درشت بالای صفحه نوشته بود: با 200000 زن خیابانی چه می کنید؟!!
زن با خودکاری که از کیفش بیرون آورده بود عدد را تصحیح کرد:

با 200001 زن خیابانی چه می کنید ؟!!

 

(پی نوشت: فاحشه را خدا فاحشه نیافرید؛ آنانکه در شهر نان قسمت میکنند، او را لنگ نان گذاشته اند، تا هر زمان لنگ هماغوشی ماندند، او را به نانی بخرند! "صادق هدایت" )



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir