فروردین 89 - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

علت بهم ریختن ظاهر قالب ها

چهارشنبه 88/12/12
10:37 صبح
amirsaeedi

ایرادات معمول وبلاگ های فارسی بشرح زیرند :

1-      زیاد کردن تعداد پست (post) های هنگام لود شدن وبلاگ – 7 پست در صفحه مناسبه و بیشتر فقط حوصله بیننده رو سر میبره .

2-      قرار دادن عکس به تعداد زیاد : این کار سرعت باز شدن وبلا گ را شدیدا کم میکند.

3-      قرار دادن عکس با عرض بزرگتر از عرض قالب وبلاگ : اینکار باعث میشود اسکرول افقی صفحات استفاده شود که کاربران را خسته میکند . عرض عکس بیش از 400 پیکسل معمولا مشکل زا میشود .

4-      استفاده از بک گراند مشکی و بطور کلی تیره : که باعث خسته شدن چشم بیننده میشود و اشتیاق او را به خواندن وبلاگ کم میکند .

5-      استفاده از فونت با سایز بزرگ و رنگارنگ : کلاس وبلاگ را پایین میاره و پرستیژ سایت شما رو از بین میبره . سایت کودکانه بنظر میرسه.

6-      استفاده از عکس هایی که لود نمیشوند : بعضی از سایت هایی که فضای رایگان ارائه میدهند مانند سایت AngelFire اجازه لینک دادن خارجی را بشما نمیدهند . به این معنا که شما اجازه ندارید عکسی را در آنجا قرار دهید و بعد با استفاده از لینک آن را در وبلاگتان نشان دهید . در صورت انجام این کار یک عکس با عنوان Remote linking Forbidden بجای عکس اصلی در وبلاگ نشان داده میشود و خود وبلاگ نویس هم این عکس را در وبلاگش معمولا نمیبیند و عکس خودش را میبیند . چون او یکبار عکس را در سایت اصلی دیده و آن فایل عکس در کامپیوتر شخصی اش قرار دارد ولی کاربران عکس را بصورتی که گفته شد میبینند .

7-      لینک های باطله : لینک هایی که هنگام کلیک باز نمیشوند نا امید کننده هستند. در ضمن این لینک ها امتیاز  شما را در pagerank گوگل پایین میاورند .

8-      چپ چین بودن متن : اگر قالب وبلاگ شما مخصوص وبلاگ های فارسی طراحی نشده باشد (مانند قالب های اصلی بلاگر) ، این ایراد رخ میدهد .

9-      کد های جاوا اسکریپت : بعضی ازین کد ها واقعا خسته کننده است و وقت بیننده را تلف میکند . مثل کدی که از شما اسمتان را میخواهد تا بالای صفحه نمایش دهد یا باز شدن یک پنجره هنگام بستن وبلاگ. ....

10-   کپی برداری از وبلاگ ها و سایت ها : با اینکار بیننده اعتماد خود را نسبت به مطالب شما از دست میدهد .



نکات مفید در طراحی یک وبلاگ

چهارشنبه 88/12/12
10:37 صبح
amirsaeedi
یکی از مزیتهایی که در بسیاری از ابزارها و برنامه های ساخت وبلاگ در نظر گرفته شده است فراهم کردن امکان ایجاد قالب جدید و یا تغییر قالب وبلاگ است.
قالبها، شکل ، مکان ،‌رنگ و نحوه نمایش مطالب ویا دیگر عناصر وبلاگ را در صفحات وبلاگ تعیین میکنند. آنها  کمک میکنند که کاربران این ابزارها و نویسندگان وبلاگ بدون درگیری با مسائل و مشکلات برنامه نویسی امکان اعمال سلیقه خود را در نحوه  نمایش وبلاگ خود را داشته باشند.
از نظر فنی قالبها از کدهای HTML که تعیین کننده شکل و رنگ  صفحات وبلاگ است و همچنین کدها و تگهای بخصوصی که مکان و شیوه تکرار عناصر وبلاگ را تعیین میکند تشکیل شده است و معمولا هر ابزار ساخت وبلاگ (مانند بلاگفا، بلاگر و یا MT ) از تگها و کدهای مخصوص خود استفاده میکند.
تگهای موجود در قالب وبلاگها جدا از آنکه در کدام ابزار مورد استفاده قرار میگیرند برای دو هدف در نظر گرفته شده است.تعدادی از تگها تعیین کننده مکان عناصر غیر تکراری وبلاگ هستند مانند عنوان وبلاگ،توضیحات ،‌ایمیل و یا آدرس صفحات آرشیو  و تعدادی دیگر تعیین کننده نحوه نمایش عناصر تکرار شده در وبلاگ هستند (مانند متن ، تاریخ و یا نویسنده مطالبی که پست می‌شوند ) .
هر فردی میتواند با کمی حوصله و یا کمک از برنامه هایی مانند.........
ادامه مطلب...

نحوه قرار دادن آهنگ mid در وبلاگ

چهارشنبه 88/12/12
10:35 صبح
amirsaeedi

فایل های Mid آهنگ هایی هستند که با ارگ و سینتی سایزر روی دیسکت ذخیره شدن و حجم بسیار کمی دارن.فایل های گوشی های موبایل های قدیمی اکثرا ازین نوع فایل ها هستند. این فایل ها بعد از اینکه وارد کامپیوتر کاربر میشوند، توسط سینتی سایزر کارت صدای کامپیوتر آنالیز میشوند و پخش می گردند. هر چه کارت صدای قوی تری روی کامپیوتر بیننده باشد ، صدای زیباتری از آهنگ mid موردنظر پخش میشود . چون سیگنال های صدا در اهنگ Mid ذخیره نمیشوند ، بلکه فقط نت های آهنگ با شماره صدا در فایل پخش میشوند و گاهی ممکن است یک آهنگ mid روی دو کامپیوتر صداهای متفاوتی داشته باشد. مثلا ممکن است بخشی از آهنگ که با صدای پیانو زده شده است روی یک کامپیوتر با صدای فلوت و روی دیگری با صدای پیانو پخش شود.

برای پخش یک فایل mid در وبلاگتان کد زیر رو در تگ BODY اضافه کنید :

<bgsound src="http://naghmeh.com/Naghmehcard/MIDI/TAVALOD.MID " loop="-1">

تموم شد .
کد بالا دو تا پارامتر داره . یکی src که جلوش آدرس آهنگ رو نوشتیم و یکی هم LOOP که جلوش تعدادی که میخواهید آهنگ تکرار شه رو نوشتیم . اگه بذارید 2 آهنگ شما 2 بار اجرا میشه . اما الان که ما منفی یک گذاشتیم یعنی بی نهایت بار تا وقتی وبلاگ باز است اجرا شود و در اصل یک حلقه بی پایان از تکرار درست کردیم .



چگونه یک قالب مناسب برای وبلاگ خود پیدا کنیم ؟

چهارشنبه 88/12/12
10:35 صبح
amirsaeedi

نمای گرافیکی ، یکی از اصولی ترین مشخصه های یک وبلاگ است که بعنوان قالب شناخته میشود . با توجه به اینکه طراحی قالب نیاز به داشتن تجربه در کار با ابزارهای طراحی وب دارد ، لذا آموزش آن را به عهده وبلاگ های تخصصی میگذاریم و در این مقاله سعی میکنیم تا معیار های یک قالب مناسب را برای شما ذکر کنیم . اولین معیاری که تعیین کننده شکل ظاهری قالب شما خواهد بود زمینه موضوعی مطالبی است که مینویسید . سعی کنید رنگ بندی و گرافیک قالب شما تا جای ممکن با موضوعات پست هایی که تا کنون نوشته اید همخوانی داشته باشد . زیرا حسی که بیننده در نگاه کردن به وبلاگ شما دریافت میکند با مطالب شما یکجا در ذهنش میماند . پس سعی کنید بین این دو یک هماهنگی مناسب ایجاد کنید. معمولا در طراحی قالب های وبلاگ از عکس استفاده میشود . اما گاهی تعداد عکس ها آنقدر زیاد است که لود شدن آنها سرعت بارگزاری وبلاگ را کم میکنید . تا جای ممکن سعی کنید قالب سبک تری را انتخاب کنید تا بیننده شما معطل نشود . برای وقت خوانندگان خود ارزش قائل باشید. رنگ های تند باعث ایجاد تنش در مغز انسان و احساس نیاز به ترک محل مورد نظر ( که همان وبلاگ شماست) می گیرد. پس سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که به کاربر آرامش می دهد . استفاده از رنگ سیاه در پس زمینه متن باعث ناخوانایی متن و خسته شدن چشم خواننده میشود . پس سعی کنید این رنگ را بعنوان پس زمینه بکار نبرید. قالب وبلاگ شما نشانه شخصیت شماست ! هرچند که بینندگان برای خواندن مطالب شما به وبلاگتان می آیند و نه برای دیدن قالبتان ، اما سعی کنید قالبی را برگزینید که تا جای ممکن بیان کننده مفهوم مطالبتان نیز باشد . بطور مثال استفاده از قالب کارتونی برای یک وبلاگ که در مورد الکترونیک مطلب می نویسد فکر نمی کنم انتخاب مناسبی باشد . نظر شما چیست ؟

  • قالب هایی که با تکنیک CSS طراحی میشوند از قالب هایی که با استفاده از Table ها طراحی میشند سریع تر لود میشوند . بطور مثال قالب پیش فرض پرشین بلاگ اینگونه طراحی شده است .

  • وجود تاریخ نوشته شدن پست ها چیزی کاملا ضروری است . اما اگر شما یک وبلاگ نویس تخصصی هستید و در وبلاگتان به موضوعات تخصصی می پردازید سعی کنید قالبی را برگزینید که عنوان هر پست در بالا با رنگ مشخص باشد و تاریخ هر پست در پایین آن . اگر وبلاگ نویس عادی هستید از قالبی استفاده کنید که تاریخ در بالای هر پست ظاهر شود . زیرا اعتبار مطالب شما به تاریخ ایجاد آنهاست .

  • سعی کنید در قالب خود لینک دوستان و کسانی که موضوعاتی شبیه شما دارند را اضافه کنید تا بیننده بعد از دیدن وبلاگ شما بتواند به لینک های مرتبط نیز برود . در غیر اینصورت وبلاگ شما همچون کوچه بن بستی است که راهی جز برگشت وجود ندارد و کاربر باید صفحه IE خود را ببندد .

  • سایت پرشین وبلاگ قالب های متنوعی را برای هر نوع سلیقه ای بصورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد . بد نیست سری به این سایت بزنید ، شاید وقت آن رسیده تا قالب جدیدی برای خود انتخاب کنید !


چگونه عکس در وبلاگ قرار دهیم ؟

چهارشنبه 88/12/12
10:34 صبح
amirsaeedi
اگر عکس مورد نظر شما روی اینترنت و در یک سایت دیگر قرار دارد برای نشان دادن عکس مورد نظر کافی است روی عکس کلیک راست کرده و Copy را بزنید .حال وارد ادیتور سرویس وبلاگ خود شوید . و در محلی که نوشته هایتان را تایپ میکنید کلیک راست کرده و Paste  را بزنید .      اگر عکس مورد نظر شما روی کامپیوتر شخصی شما قرار دارد ، باید ابتدا آن را بروی یک سایت اینترنتی منتقل کنید و سپس لینک عکس را در ادیتور سرویس وبلاگ وارد کنید. سایت های زیادی هستند که به شما فضای مورد نیاز برای نگه داری فایل هایتان را می دهند . پیشنهاد ما سایت Tinypic  است . وارد این سایت شوید .دو جعبه متن کوچک در وسط صفحه میبینید. جلوی جعبه متن کوچک بالایی کلمه Upload نوشته شده . Upload به معنی ریختن فایل ها روی یک سایت است که معکوس عمل دانلود می باشد . با زدن دکمه Browse عکس مورد نظر را از روی کامپیوتر خود انتخاب کنید . حال در جعبه متن زیرین که کنارش کلمه Tag نوشته شده چند کلمه که عکس را توصیف میکند بنویسید . این کلمات به سایت کمک میکند تا عکس ها راsearch  کند. در نهایت دکمه Host image را بزنید تا سایت ، فایل مورد نظر شما را به سرور خودش منتقل کند .

پس از آپلود عکس ، این سایت عکس را بصورت کوچک و در زیر همان صفحه به شما نشان میدهد و در کنار آن 4 نوع آدرس دهی به عکس را برایتان می نویسد . آخرین آدرس که جلوی آن کلمه Link نوشته شده است برای استفاده در وبلاگ لازم است . آن آدرس را کپی کنید و وارد ادیتور وبلاگ خود شود . دکمه عکس را در ادیتور کلیک کنید و در بخش آدرس ، لینکی را که از سایت Tinypic  گرفتید در اینجا paste کنید. حال عکس با موفقیت وارد وبلاگ شما خواهد شد.

در صورتی که بخواهید عکس را با کد HTML آن دریافت کنید اولین لینک ارائه شده توسط سایت Tinypic  را کپی کنید که در کنارش کلمه TAG ذکر شده . این کد براس استفاده در قالب وبلاگ مناسب و آماده است .



چرا پسورد وبلاگتان را دو دستی تقدیم هکر ها می کنید ؟!

چهارشنبه 88/12/12
10:33 صبح
amirsaeedi
به تازگی ایمیل هایی توسط هکر ها برای بعضی از وبلاگ نویسان فرستاده میشود و از آنها میخواهد تا به یک صفحه تقلبی بروند و به دلایل مختلف مانند  upgrade کردن وبلاگشان و یا دریافت امکانات جدید ، نام کاربری و پسوردشان را وارد کنند . فارغ از اینکه صفحه مورد نظر، یک صفحه تقلبی است که فقط شبیه سرویس دهنده وبلاگشان درست شده است و در حال جمع آوردی اطلاعات خصوصی کاربران است .

نکات امنیتی برای جلوگیری از هک شدن وبلاگتان :

1-      هیچ سرویس دهنده وبلاگی به غیر از صفحه ورودی سایت خودش ، از شما پسورد درخواست نمی کند . پس همیشه قبل از اینکه پسوردتان را وارد کنید آدرس بالای internet Explorer خود را نگاه کنید که حتما آدرس سایت وبلاگتان باشد.

2-      سرویس دهنده های وبلاگی به هیچ عنوان نیازی به پسورد شما ندارند. بنابراین در هیچ ایمیل و صفحه ای خارج از سایت سرویس دهنده ، پسورد خود را وارد نکنید .



حذف کلمه عبور ذخیره شده در مرورگر اینترنت

چهارشنبه 88/12/12
10:32 صبح
amirsaeedi

یکی از امکانات مرورگر اینترنت مایکروسافت (IE) ذخیره  کلمه عبور وارد شده توسط کاربر در فرمها و صفحات وب است (مواردی مثل ورود به بخش مدیریت وبلاگ،ایمیل و...) .
در صورتی که کاربر در وب سایتی نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کند مرورگر در مورد ذخیره کلمه عبور از وی سوال می کند در صورت تایید توسط کاربر، در آینده نیازی به تایپ مجدد کلمه عبور نیست و تنها با تایپ نام کاربری کلمه عبور در بخش مورد نظر و توسط مرورگر بصورت خودکار نوشته می شود.این امکان به نوعی کاربر را در ذخیره کلمه عبور و همچنین تایپ آن در هر بار ورود به سایت مورد نظر بی نیاز میکند و با توجه که تایپ کلمه عبور بخصوص وقتی دیگران امکان مشاهده دستان و صفحه کلید را دارند نوعی ریسک امنیتی است بنابراین این امکان به نوعی به امنیت اطلاعات کاربران نیز کمک میکند .

اما اگر کاربر بصورت اشتباهی و در کامپیوتری که دیگران نیز به آن دسترسی دارند مثل کامپیوتر مرکز کامپیوتر دانشگاه، کافی نت یا محل کار از این امکان استفاده کند آنگاه این امکان را برای دیگران فراهم کرده است که بدون نیاز به کلمه عبور خاص وی به کنترل پنل ایمیل، وبلاگ یا  حساب بانکی وی  دسترسی پیدا کنند. این مشکل بخصوص در مورد کاربران ایرانی که آشنایی چندانی با زبان انگلیسی ندارند یا نسبت به پیامهای مرورگر اینترنت بی توجه هستند زیاد اتفاق می افتد همچنین گاهی نیز کاربران حرفه ای تر بصورت تصادفی و اشتباه در برابر سوال مرورگر جهت ذخیره کلمه عبور دکمه تایید را فشار میدهند و  باعث می شود که اطلاعات ایشان در اینترنت به خطر بیافتد.

اگر احیانا شما نیز چنین اشتباهی کردید میتوانید برای حذف کلمه عبور ذخیره شده در مرورگر اینترنت از منوی بالای مروگر گزینه Tools و سپس گزینه Internet Options   را انتخاب کنید.در  بالای فرم ظاهر شده تب Content  را انتخاب کنید و سپس دکمه AutoComplete را بزنید تا فرم دیگری نمایش داده شود ، در فرم ظاهر شده میتوانید با فشار دکمه Clear Passwords  تمامی کلمه عبورهای ذخیره شده را پاک کنید. در این صفحه گزینه های دیگری نیز وجود دارند که با تغییر آنها میتوانید  نحوه ذخیره اطلاعات  فرمها یا آدرسهای اینترنتی توسط مرورگر را تغییر دهید.



دسته بندی مطالب در بلاگر با استفاده از Delicious

چهارشنبه 88/12/12
10:32 صبح
amirsaeedi

یکی از مشکلاتی که سرویس بلاگر داره ساپورت نکردن از امکان دسته بندی مطالب (categories) هست. امروز می خوام روشی رو آموزش بدم که با اون بشه توی پست ها تگ گذاری کرد.البته این روش در مورد وبلاگهای انگلیسی جواب میده و من هنوز روی وبلاگهای فارسی امتحانش نکردم.

تگ چیست؟
تعریف های زیادی برای تگ وجود داره.اما ساده ترین و پرکاربردترینش اینه که شما برای هر پستتون یک برچسب می زنید.با این کار لینک پست هایی که مربوط به هم هستند توی یک صفحه (مثلا اکانت شما توی del.icio.us) مربوط به اون تگ قرار داده میشه.تا مطالب وبلاگ دارای پیوشتگی باشن و خواننده وبلاگ شما بتونه به راحتی مطالب دلخواه خودش رو پیدا کنه.

del.icio.us چیست؟
یک سرویس رایگان
bookmarklet هست که به کاربر اجازه میده صفحات bookmark خودش رو با کی وردهای دلخواهش توی صفحه اکانتش قرار بده.(http://del.icio.us/accountname)

برای تگ دار کردن مطالب وبلاگ چند تا روش وجود داره که من یکی از ساده ترینها رو اینجا میذارم.برای این کار طبق روش زیر عمل کنید:
1.حسابی در سایت del.icio.us باز کنید.
2.کدهای زیر رو توی قالبتون توی
footer وبلاگ کپی کنید تا یک لینک برای اضافه کردن خودکار مطلب به سایت وجود داشته باشه:


[to Del.icio.us]


2.کدهای زیر رو با توجه به نام اکانتتون تغییر داده و اون رو توی یه جایی که دسترس باشه توی یه صفحه
Html ذخیره کنید.

Bookmark this:


Categories:%20";for(var%20i=0;i%200){a+=",%20";}a+=""+tr[i]+"";}a+="";prompt("Copy%20this%20code,%20press%20OK,%20then%20paste%20to%20your%20blog%20entry:",a);})()">Technorati delicious bookmarklet

3.زمانی که مطلبی رو پست می کنید صفحه ای رو که قبلا ذخیره کرده بودید رو باز کنید و کی‌ورد مورد نظر رو برای اون پست بنویسید.و OK رو فشار داده و نتیجه رو توی پستتون کپی کنید.
4.به اکانتتون در سایت del.icio.us رفته و همون ک
ی‌ورد رو توی اکانتتون ایجاد کنید.(اگر قبلا ایجاد نکرده بودید)
5.حالا همه پستهای شما که دارای اون کی ورد هستند در یک صفحه در اکانت شما در سایت del.icio.us قرار گرفتند.



RSS چیست ؟

چهارشنبه 88/12/12
10:29 صبح
amirsaeedi
RSS  چیست ؟

RSS مخفف Really Simple Syndication میباشد که بشما اجازه میدهد محتویات سایت خود را دسته بندی کرده و با یک فرمت سریع و استاندارد تیتر مقالات و اخبار سایت خود را در دسترس دیگران قرار دهید. فرمت فایل های RSS همان XML است. و بصورت اتوماتیک آپدیت میشود.
بدون وجود
RSS کاربران باید هر روز سایت شما را چک کنند تا بتوانند از تازه های سایت شما باخبر شوند . اما با این تکنولوژی ، کاربران ، RSS چندین سایت را در یک برنامه RSS aggregator (یا RSS خوان) در کنار هم می بینند و تایتل نوشته های اخیر سایت شما را بدون مراجعه به سایت شما مشاهده میکنند.( در دو سال اخیر میتوان گفت rss جای سایت هایی که امکان ping کردن وبلاگ را میدادند گرفت.)


نحوه استفاده از RSS وبلاگ ها : برای اینکه اولین تجربه استفاده از RSS یک وبلاگ را داشته باشید ما شما را قدم به قدم راهنمایی میکنیم تا شما هم به جمع استفاده کنندگان rss بپیوندید . در این آموزش ما از یک rss reader  آنلاین استفاده خواهیم کرد .

 

1- در این مرحله شما نیاز به یک اکانت جیمیل دارید تا بتوانید از google reader استفاده کنید . به صفحه اصلی گوگل بروید و Sign in کنید تا گوگل ، شما را شناسایی کند . حالا به آدرس www.google.com/Reader بروید تا وارد صفحه rss reader گوگل شوید .

2- rss هر وبلاگ با نمایش یک لینک در وبلاگ نشان داده شده است . به یک وبلاگ بروید و لینک RSS آن را با کلیک راست copy کنید . بطور مثال من rss یک وبلاگ نمونه را با آدرس http://glimche.persianblog.com/rss.xml کپی کردم .

3- حالا در صفحه google reader ، آدرس RSS را در جعبه جستجوی بالای صفحه واردکنید و Enter را بزنید . گوگل با استفاده از لینک معرفی شده ، آخرین پستهای سایت مذکور را به شما نمایش میدهد. برای اینکه این rss به مجموعه rss های شما اضافه شود دکمه Subscribe را فشار دهید .

شما یک rss را با موفقیت به Google Reader خود اضافه کردید . برای سایر سایت ها نیز میتوانید عمل فوق را تکرار کنید.

حذف یک rss :

برای حذف کردن یک rss از لیست rss های خود در Google Reader دکمه Edit Subscribtions را در بالای صفحه فشار دهید . لیستی از rss های شما در کادر بالای صفحه به نمایش در خواهد آمد . روی rss مورد نظر کلیک کنید و دکمه Unsubscribe  را فشاردهید تا این لینک از rss های شما حذف گردد.

تاریخچه ای از RSS : بد نیست بدانید که طراحی اولیه RSS توسط Dave Winer انجام پذیرفت و شرکت نت اسکیپ و O"Reilly از حامیان پیشرفت آن بودند. نسخه های معروف آن 0.91 و 1.0 و 2.0 است.


برچسب‌ها: RSS چیست ؟

نرم افزار جدول زمانبندی کامل مسابقات جام جهانی 2010 برای موبایل

چهارشنبه 88/11/21
2:7 صبح
amirsaeedi

جدول زمانبندی کامل مسابقات جام جهانی فوتبال 2010 توسط FIFA ارائه شد. این جدول زمانبندی تحت یک برنامه جاوا توسط تیم سایت تخصصی موبایل برای تلفن های همراه آماده گردیده است. ویژگی های این نرم افزار عبارت است از :

- مشخص نمودن گروه های هشت گانه مسابقات
- تفکیک بازی های هر گروه
- جدول زمانبندی دورهای یک هشتم ، یک چهارم , نیمه نهایی و فینال
- ارائه تاریخ و زمان بازی ها بر اساس تاریخ هجری شمسی و ساعت رسمی ایران


World Cup 2010 Table - www.Ir-Tci.org

 

نرم افزار جدول زمانبندی کامل مسابقات جام جهانی 2010 برای موبایل - جاوا 



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir