شش روش مطالعه - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

شش روش مطالعه

پنج شنبه 91/5/12
2:1 صبح
amirsaeedi

شش روش مطالعه

 

بهترین روش مطالعه‌ی درس‌ها، چه روشی است؟

 1- خواندن بدون نوشتن :این روش، یک روش نادرست برای مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعّال و پویا است و برای رسیدن به این هدف، باید از تمام حواسّ خود برای درک صحیح مطالب استفاده کنیم. باید با چشمان خود مطالب را بخوانیم، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند تکرار کنیم و نکّات مهم را یادداشت کنیم تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و هم حضوری فعّال و همه جانبه در یادگیری داشته باشیم و هم در هنگام موردنیاز، خصوصاً قبل از امتحان، ‌بتوانیم از روی نوشته‌ها مرور کرده و خیلی سریع، مطالب مهم را مجدداً به خاطر بسپریم.


2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است، ولی روش کاملی برای مطالعه نیست؛ چرا که در این روش بعضی از افراد به‌جای آن‌که تمرکز و توجّه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند، ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکّات مهم می‌گردد. حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانیم و مفهوم را کاملاً درک کنیم و سپس زیر نکات مهم خط بکشیم؛ نه آن‌که در کتاب به‌دنبال نکات مهم بگردیم تا زیر آن‌‌ها خط بکشیم!!


3- حاشیه‌نویسی :این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است، ولی باز هم روش کاملی برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست؛ این روش می‌تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیّت چندانی برخوردار نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه‌نویسی: در این روش، مطالب را می‌خوانیم و آن‌چه را که درک کرده‌ایم، به‌صورت خلاصه روی دفتری یادداشت می‌کنیم که این روش برای مطالعه مناسب است و از روش‌های قبلی بهتر است؛ چرا که در این روش، ابتدا مطالب را درک کرده سپس آن‌ها را یادداشت می‌کنیم، امّا باز هم بهترین روش برای خواندن نیست

.
5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش ما بعد از درک مطالب، به‌صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنیم؛ در واقع کلمه‌ی کلیدی، کوتاه‌ترین، راحت‌ترین ،بهترین و پر معنی‌ترین کلمه‌ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به‌خاطر آورده می‌شود .


6- خلاقیّت و طرح شبکه‌ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری، خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. در این روش ما مطالب را می‌خوانید؛ بعد از درک حقیقی آن‌ها، نکات مهم را به زبان خودمان و به‌صورت کلیدی یادداشت می‌کنیم و سپس کلمات کلیدی را روی طرح شبکه‌ای مغز می‌نویسیم ( در واقع نوشته‌های خودمان را به بهترین شکل ممکن، سازماندهی می‌کنیم و نکات اصلی و فرعی را مشخّصمی‌کنیم) تا در دفعات بعد، به‌جای دوباره‌خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه‌ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده روی طرح شبکه‌ای مغز، آن‌ها را خیلی سریع مرور کنیم. این روش درصد موفّقّیت تحصیلی ما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد، درس خواندن را بسیار آسان می‌کند و بازده مطالعه را افزایش می‌دهد.



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir