اختراع سوسک امدادگر - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

اختراع سوسک امدادگر

دوشنبه 91/3/29
1:44 صبح
amirsaeedi
دانشمندان با الهام از رفتار سوسک و مارمولک ها روباتی ساختند که می تواند در عملیات نجات زلزله و حوادث دیگر کاربرد داشته باشد.

سوسک ها و مارمولک ها توانایی بالایی در "سریع وارونه شدن" دارند. آنها خیلی سریع خود را به لبه هر سطحی می رسانند و بدون اینکه ذره ای از سرعت شان کم شود، خود را در زیر میز یا هر سطح دیگری نگه می دارند.

دانشمندان همیشه برای طراحی روبات ها از طبیعت الهام می گیرند. "روبرت فول"، زیست شناس و دانشمند دانشگاه کالیفورنیا می گوید:" ما در حال مطالعه وضبط فیلم هایی از سرعت بالای سوسکی در آزمایشگاه بودیم و محو عبور سریع این جانور از شکاف ها و موانع سر راهش شده بودیم که ناگهان به شکل حیرت آوری متوجه شدیم سوسک مورد نظر را گم کرده ایم.

مدتی به دنبال سوسک گشتیم و آن را زیر میز پیدا کردیم که خودش را به شکل وارونه به لبه زیرین میز نگه داشته بود. سپس فیلم ضبط شده را با دقت بیشتری نگاه کردیم، و متوجه شدیم که سوسک از پاهای قلاب مانندش استفاده می کند و با گیردادن ناخن هایش به لبه سطوح، خود را به صورت وارونه نگه می دارد."

 

 

دانشمندان سرعت حرکت مارمولک را هم مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند که مارمولک هم دقیقا از شیوه سوسک برای پنهان شدن استفاده می کند. این موجود از ناخن های پای قلاب مانندش برای آویزان شدن در زیر سطوح استفاده می کند.

 این گروه تحقیقاتی با "آدریان جوسوفی" که زندگی مارمولک ها را در جنگل های سنگاپور مطالعه می کرد، تماس گرفتند تا ببینند آیا مارمولک در حیاط وحش هم به همین شیوه زیر سطوح مختلف شیرجه می رود یا نه.

فول می گوید: " می خواستیم بدانیم آیا این حیوان در طبیعت هم برای فرار از شکارچیان، همین رفتار را دارد یا نه."  فول با تعجب مشاهده کرد که مارمولک  درازای برگ "درخت سرخس لانه پرنده ای" را با سرعت طی کرد و ناگهان ناپدید شد. پس از بررسی فیلم ضبط شده، دانشمندان دیدند که مارمولک بلافاصله به زیر برگ درخت رفته و خود را به صورت وارونه نگه داشته است.

 

دانشمندان با الهام از این رفتار سوسک ها روباتی طراحی کرداند که حرکات سوسک و مارمولک را که در یک چشم بر هم زدن زیر سطوح مختلف پنهان می شوند، تقلید می کند تا شاید بتوان از آن درعملیات نجات و همچنین مانورهای مختلف استفاده کرد.

آنها با نصب زیپ های قلاب مانندی به پاهای عقبی روبات و چسباندن نوارهایی به زیر میز که گیره های ریز کوچکی بر روی سطح خود داشتند،  توانستند رفتار سوسک ها را تقلید کنند. این روبات "داش" (جانور اتوماتیک و پهن شش پا) نام دارد.

داشنمندان معتقدند که می توان از این روبات در عملیات نجات زلزله، طوفان و یا انفجارها استفاده کرد. سوسک ها و مارمولک ها قادرند پس از اینکه به صورت وارونه در زیر سطوح پنهان شوند، مسیر خود را در حالی که همچنان وارونه هستند ادامه دهند. دانشمندان امیدوارند روبات آنها هم در آینده از چنین قابلیتی برخوردار شود.



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir