رمز خود را دو دستی تقدیم سارقان ندهید - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

رمز خود را دو دستی تقدیم سارقان ندهید

سه شنبه 90/12/16
9:14 عصر
amirsaeedi

رمز خود را دو دستی تقدیم سارقان ندهید

رمزعبور را باید بتوان به خاطر سپرد؛ چرا که اگر شما نتوانید رمز عبور خود را حفظ کنید و آن را جایی بنویسید، احتمالا آن را دو دستی به فردی که به خانه، کیف‌پول یا حتی سطل آشغال دفتر شما دسترسی دارد، تقدیم کرده‌اید.

راه‌های زیادی برای ایجاد و نگهداری رمزهای عبور طولانی که بتوان آن‌ها را حفظ کرد وجود دارد حتی امکان استفاده از نرم‌افزارهایی مثل «LastPass» که این کار را برای شما به خوبی انجام می‌دهند، نیز وجود دارد. البته استفاده از نرم افزارهایی مانند Microsoft Word برای این کار مناسب نیست؛ رمز عبور این فایل‌ها توسط نرم افزارهای رایگانی که در اینترنت نیز پیدا می‌شوند قابل بازیابی است.

رمز عبور نباید شخصی باشد، رمز عبور نباید هیچ ارتباطی با شخصیت شما داشته باشد، بنابراین از انتخاب کلمات یا عباراتی که قسمتی از اطلاعات شخصی شماست مانند نام، شماره کارت‌ملی، شماره‌تلفن‌ها، اسم فرزندان، روز تولد یا هر چیزی که ممکن است افراد دیگر درباره شما بدانند، پرهیز کنید.

رمزعبورتان را مخفی نگه دارید چرا که همیشه هنگام واردکردن رمز عبور به افرادی که ممکن است آن را از روی شانه شما بخوانند توجه کنید. همچنین به جز در موارد کاملا ضروری رمزعبور خود را به هیچ‌کس نگویید.

اگر هم مجبور بودید که آن را به دوست، همکلاسی یا یکی از اعضای خانواده بگویید، ابتدا آن را به یک رمز عبور موقتی تغییر دهید و به شخص مورد نظر بدهید. پس از اتمام کار، آن را به حالت قبل بازگردانید. البته اغلب اوقات راه‌های دیگری مانند ایجاد یک رمز عبور جداگانه در حساب خود وجود دارد که در صورت امکان بهتر است از این روش‌ها استفاده کنید.

یک رمز عبور ‌باید بگونه‌ای انتخاب شود که اگر فردی آن را دانست، حداقل ضرر را برایتان به همراه داشته باشد.

رمزهای عبور نباید یکسان باشند؛ از یک رمز عبور برای بیش از یک حساب استفاده نکنید، زیرا اگر فردی آن را بفهمد به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا خواهد کرد. فرض کنید رمزعبور کامپیو‌تر و ایمیل شما یکسان است، حال اگر فردی بتواند کامپیو‌تر شما را «هک» کند یا به طریقی رمز آن را بدست آورد، به ایمیل شما نیز دسترسی خواهد داشت.

رمزهای عبور را به صورت دوره‌ای عوض کنید و توصیه می‌شود رمز عبور خود را بطور منظم حداقل هر سه ماه یک بار عوض کنید زیرا به مرور زمان احتمال اینکه دیگران رمز عبور شما را بفه‌مند، افزایش می‌یابد.

چند راه خوب برای ساختن رمزهای عبور مطمئن

به کاربران توصیه شده که برای ساختن رمز عبور بهتر است از کاراکترهای متنوع و روش‌های مختلف همچون حروف بزرگ و کوچک، حروف و اعداد، مخلوط‌کردن بعضی علامت‌ها و از چند زبان استفاده کنند.

چرا که استفاده از این روش‌ها پیچیدگی و امنیت رمزعبور را بالا می‌برد، اما آن را کاملا بی‌معنی و غیرقابل حفظ کردن نمی‌کند. حتی استفاده از بعضی از راه‌های شایع مثل بکار بردن 0 (صفر) به جای حرف O یا علامت @ به جای حرف a هم ایده خوبی است، زیرا این کار حداقل، زمان پیداشدن رمز عبور توسط نرم‌افزار رمزشکن را افزایش می‌دهد یا آن را برای افراد معمولی غیرقابل حدس زدن می‌کند.

رمزهای عبور را می‌توان با علامت‌های جایگزین رایج (مثل مخفف‌ها) به عبارات پیچیده و عجیب تبدیل کرد.

برای رمز عبور خود، به جای انگلیسی از فینگلیش استفاده کنید

کاربران باید بدانند که کار یک نرم‌افزار رمزشکن این است که حروف مختلف را با هم ترکیب کرده و آن‌ها را در محل رمز عبور قرار می‌دهد تا از طریق آزمون و خطا، رمز عبور را بیابد کاربران باید دقت داشته باشند که نویسندگان این برنامه‌ها می‌دانند که اکثر افراد از یک کلمه معنی‌دار برای رمز عبور خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل برنامه خود را به گونه‌ای آماده می‌کنند تا ابتدا کلماتی را که در لغت‌نامه قرار دارد، امتحان کند.

اکثر این نرم‌افزار‌ها برای زبان انگلیسی و لغات آن طراحی می‌شوند، پس توصیه می‌شود برای رمز عبور خود، به جای انگلیسی از فینگلیش استفاده کنید.

این روش‌ها چند راه ساده برای پیچیده‌کردن و در عین حال قابل حفظ ماندن رمزهای عبور هستند، بدیهی است که شما می‌توانید از روش‌های ابداعی خود برای این کار استفاده کنید.



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir